Miksi kakka haisee pahalta?

Kakka haisee pahalta, koska se on kehomme tapa kertoa meille, että se on jätettä, johon ei pidä koskea! Kun syömme ruokaa, vatsamme ja suolistomme ottavat siitä kaiken hyvän energian ja vitamiinit talteen.

Se, mikä jää jäljelle, on kakkaa. Se on täynnä pikkuruisia bakteereja, jotka auttoivat ruoan sulattamisessa. Nämä bakteerit tekevät työtään suolistossa ja tuottavat samalla kaasuja.

  • Kaasut sisältävät aineita, kuten rikkiä, joka tuoksuu vähän mädältä kananmunalta.
  • Bakteerit ja suoliston nesteet antavat kakalle sen tutun, ei-niin-mukavan tuoksun.
  • Haju on itse asiassa suojamekanismi: nenämme varoittaa meitä, että tätä ainetta ei kannata syödä tai koskea!

Tämä opettaa meille, miten älykäs kehomme on. Se tekee kovasti töitä pitääkseen meidät terveinä, ja jopa paha haju on osa sen ovelaa suunnitelmaa suojella meitä pöpöiltä.

Seuraavan kerran kun joudut pitämään nenästäsi kiinni vessassa, voit vain miettiä: ”Hienoa työtä, bakteerit, mutta vetäkää pönttö perässänne!” 💩